Scène uit het leven van Jezus
Gravure gemaakt in
gemengde burijn- en etstechniek, ingekleurd met de hand en afgedrukt op
perkament.
Van de hand van
Johann Gottfried Böck
Beieren, eerste
helft 18e eeuw.
Uit de
privé-collectie van Dr.Theo Breugelmans
(die ons toestemming gaf tot publicatie
op de Blog)
De antieke
bidprentjes treden met ons in dialoog.
Hoewel gemaakt van papier of perkament spreken ze tot ons,op een onmiskenbaar
duidelijke manier, in eender welke taal.
Reeds sinds zes eeuwen geven ze ons de
essentiële, fundamentele waarden van het Christendom door, zetten ze aan tot
godsvrucht en gebed en verheerlijken ze alzo de goddelijke gave van het geloof
en de spiritualiteit van de mens.
Op een
overweldigende en directe manier worden we door deze afbeeldingen in onze ziel
geraakt: door de afgebeelde heilige figuren die ons vertrouwd voorkomen; door
het refereren aan reeds bekende oud-christelijke symbolen in kleurgebruik,
vormen en zelfs typografie; door de
veelzeggende beeldtaal, die door mensen overal ter wereld, tot welke
cultuur ze ook behoren, kan worden begrepen.
En terwijl al wat
menselijk is het voorwerp uitmaakt van hypotheses, onderworpen is aan de
grillen van het menselijk humeur en derhalve tijdelijk en vergankelijk is,
blijft de manier waarop op deze afbeeldingen de Geboorte, het Leven, het
Lijden, de Dood en de Wederopstanding van de Verlosser en de Heilige Familie,
in een ver verleden, door bekwame maar
al lang vergeten kunstenaars werd afgebeeld , ook na 2.000 jaar levendiger en
actueler dan ooit.
We weten niet veel
over de maker van dit authentiek meesterwerk, Johann Gottfried Böck, die het in
Augsburg moet hebben vervaardigd in de eerste helft van de 18e eeuw.
Alleen dat hij
heel actief was in deze periode in de toenmalige hoofdstad van Beieren en dat
hij naast een zeer bekwaam graveur ook miniaturist en uitgever was.
Over een
periode van wel 20 jaar werkte hij samen met de bekende Beierse graveur,
cartograaf, decorbouwer en drukker Friedrich Bernhard Werner en was hij als
veduteschilder de auteur van enkele van de in totaal 32 kopergravures uit
de zeer succesvolle reeks “Prospettive e Celebrazioni di Residenze e Palazzi
della Signoria e della Nobiltà della Città di Firenze” die op initiatief van
Werner in 1730 , nadat hij de stad had bezocht en er verliefd op was geworden, werd gemaakt als een eerbetoon aan groothertog Gian Gastone
de’ Medici.
J.G. Böck stierf
in 1808, in armoede en door iedereen vergeten, als zovele capabele kunstenaars
vóór hem.
Nu, 207 jaar na
zijn dood, spreekt zijn sublieme meesterschap en luister weer tot ons middels
deze wondermooie, uiterst elegante en bijna volledige “momentopname” van een
serene en vertrouwde episode uit het leven van Jezus en de Heilige Familie.
De zuil die slechts
gedeeltelijk zichtbaar is op de linkerzijde van de afbeelding roept, hoewel het
maar om een welhaast onbeduidend detail gaat, toch onmiddellijk het krachtige
beeld op van een Domus, en van het
daar altijd al onlosmakelijk mee verbonden aloude concept van de heiligheid van deze Familie.
De nog jonge
Jezus, die door de stralen van een gouden aureool wordt verlicht, is de centrale
figuur die alle aandacht naar zich toetrekt.
Terwijl hij het woord voert,
zegent hij met de rechterhand Johannes de Doper, die het sacrament van het
Doopsel verbeeldt, en geknield aan Jezus’ voeten zit in het gezelschap van een
lammetje.
Rechts van Jezus
zit Maria, gekleed in schitterende gewaden die de graveur door het gebruik van
snel aangebrachte trekken in zuiver goud nog beter tot hun recht laat komen.
Met haar linkerarm die ze naar voor uitstrekt, lijkt ze haar zoon op een moederlijke manier te
ondersteunen.
Rechts van haar
staat aan haar voeten een kleine mand gevuld met fruit en bloemen, teken van de
Wedergeboorte.
Jozef, die achter
Jezus staat, overziet het tafereel als een echte patriarch.
De heilige Anna,
de moeder van Maria, werd zittend afgebeeld. Haar hoofd, dat met een virtuoos
afgebeelde sluier is bedekt, houdt ze gebogen.
De groene kleur van haar gewaad
symboliseert de Hoop, de Liefdadigheid en de Wederopstanding van de Geest.
Haar rechterarm
heeft ze lichtjes opgetild en met een gracieus gevouwen hand ,toont ze, als in
een buiging de als een kostbare armband gedragen Gouden Cirkel, het christelijke symbool van de Eeuwigheid en van de
Volmaaktheid van God.
Scène uit het leven van Jezus - detail
Op de achtergrond
vinden we een afbeelding die maar uiterst zelden voorkomt op oude bidprentjes
als dit, namelijk die van de heuvel in de buurt van de stad Bethlehem die ook
vanuit Jeruzalem zichtbaar is, met het Herodion, de versterkte vesting die in
opdracht van Koning Herodes werd gebouwd.
De desolate
ligging van dit immense versterkte paleis met zijn robuuste en onneembare
torens staat ver van het ingetogen familietafereel en het wazige, welhaast
onwerkelijke beeld van dit plompe gebouw vormt een schril contrast met de
levendige opgewektheid die de figuren van de 5 Heiligen uitstralen.
De achthoekige
lijst die hen omringt en beschermt, is sterk symbolisch voor het cijfer acht
dat door de christenen altijd al werd vereenzelvigd met het oneindige, maar
meer nog met het sacrament van het Doopsel en met het Leven na de dood.
En zo stijgt de
Familie langzaam ten hemel, omhoog getild door een triomf van engelen, tussen de wolken
de oneindigheid tegemoet, samen met de naam van haar bekwame schepper.
Paola Galanzi
Nessun commento:
Posta un commento